Instalatie GPL motor non euro montaj
Aceste sisteme sunt identice din punct de vedere constructiv al partii de alimentare cu GPL, atat pentru motoarele cu carburator cat si pentru cele cu injectie de benzina. Diferenta apare la modul de intrerupere a alimentarii cu benzina pe perioada functionarii cu GPL si implicit la modul de schimbare a combustibilului cu care este alimentat motorul. La motoarele cu carburator, intreruperea alimentarii de benzina se face cu o electrovalva de benzina interpusa intre pompa de benzina si carburator. Din acest motiv, la carburator, orice comutare de pe benzina pe GPL se face in regim manual, cu trecerea comutatorului prin pozitia intermediara in care se intrerupe alimentarea cu benzina pana la terminarea acesteia din camera de nivel constant, dar nu se face alimentarea cu GPL (deoarece motorul s-ar ineca) decat cand motorul tinde sa se opreasca.
La motoarele alimentate cu injectie electronica de benzina, se practica intreruperea circuitului de comanda al injectoarelor cu ajutorul unui releu de intrerupere sau al unui emulator. La injectia mecanica de benzina apare un alt dispozitiv care reduce presiunea din distribuitorul mecanic numit KJ Stop (dupa denumirea sistemelor de injectie K-Jetronic Bosch). Deoarece intreruperea alimentarii cu benzina este practic instantanee, la motoarele cu injectie, trecerea se face automat la depasirea unui anumit prag de turatie cuprins de obicei intre 1600-2500 rpm, ales incat sa se evite pornirea pe GPL cu motorul rece si pentru a oferi timp amestecului carburant sa ocupe intreaga galerie de admisie in momentul schimbului intre carburanti.
|
COMPONENTA UNUI SISTEM GPL NON-EURO PENTRU UN MOTOR ALIMENTAT CU CARBURATOR
-
Priza de alimentare, care este o componenta intalnita la orice sistem de alimentare cu GPL, este elementul care permite conectarea la pompa de alimentare cu GPL. Poate sa fie diferita ca forma in functie de standardul conectorului de alimentare pentru care este conceputa, existand adaptoare speciale intre modele. Ca pozitie de amplasare, legal trebuie sa se tina seama de cateva aspecte cum ar fi: amplasarea pe un element rigid al caroseriei , cat mai departe de toba de evacuare a gazelor de esapament, ferita de riscul avarierii in caz de accident.
-
Ansamblul rezervor-multivalva GPL, pe langa rolul de stocare a combustibilului sub presiune, are si un important rol in securitatea sistemului.
Rezervorul GPL este realizat din otel special si rezista la o presiune de minim 30 bar. Aceasta presiune este sigura deoarece multivalva este conceputa sa protejeze ansamblul, prin refularea vaporilor de GPL la depasirea pragului de 27bar.Pe ansamblu, multivalva are integrate:
-
supapa de protectie la suprapresiune - refuleaza in exterior vaporii de GPL la depasirea pragului de 27 bar presiune in rezervor
-
supapa de sens pe alimentare care nu permite refularea combustibilului inspre priza de alimentare
-
robinet manual de sigilare, care poate fi actionat in caz de urgenta sau la efectuarea de operatii de intretinere, cu rol de inchidere permanenta a iesirilor de GPL
-
robinet electromagnetic cu rol de intrerupere a alimentarii cu GPL spre compartimentul motor. Acest robinet este deschis doar in momentul in care motorul functioneaza efectiv pe GPL, blocand scaparile de GPL la oprirea accidentala a motorului, sau la functionarea acestuia pe benzina.
-
supapa de limitare a umplerii la 80% din capacitatea rezervorului, cu rol de pastrare a unui spatiu pe care GPL-ul lichid sa il ocupe in cazul dilatarii sale datorate incalzirii din diverse motive.
-
siguranta fuzibila - cu rol de evacuare controlata in exterior a vaporilor de GPL in cazul unui incendiu. Vaporii eliberati vor intretine incendiul deja existent, dar elimina riscul de explozie al rezervorului GPL.
-
supapa de limitare a debitului - cu rol de blocare a fluxului de GPL la sesizarea depasirii debitului maxim admis (in cazul ruperii conductei de GPL)
-
indicator de nivel optic\electronic - indica nivelul de GPL si totodata il transforma in semnal electric pentru indicatorul de la bord
-
Conductele GPL de inalta presiune - sunt folosite pentru transferul GPL-ului lichid de la rezervorul de GPL la spre compartimentul motor sau de la priza de alimentare cu GPL spre rezervor. Exista mai multe variante de material din care sunt realizate, cel mai des intalnit fiind cuprul invelit in PVC. Conductele de Cu au diametrul exterior standard de 8mm pentru alimentare si 6 mm pentru transferul la compartimentul motor, cu grosimea peretelui de 1mm. Mai exista si variante de genul furtun de cauciuc armat (intalnit la dispozitivul de alimentare) sau tub termoplastic -realizat in straturi din materiale diferite care pe ansamblu confera acestuia o rezistenta sporita la presiune si flexibilitate. Interconectarea etansa se realizeaza cu racorduri speciale din alama, fixarea realizandu-se cu piulite din alama sau fier.
-
Electrovalva GPL are de obicei dublu rol, de inchidere a fluxului de GPL si de filtrare a acestuia. La unele variante de sisteme, pentru reducerea costurilor, electrovalva si filtrul sunt integrate in corpul reductor-vaporizatorului.
-
Comutatorul indicator - comanda dupa caz deschiderea electrovalvelor sistemului GPL. La functionarea pe benzina acesta deschide electrovalva de benzina. In modul intermediar, tine inchise atat electrovalvele de GPL cat si pe cea de benzina, pana la consumarea benzinei din camera de nivel constant a carburatorului. In pozitia de functionare pe GPL, acesta comanda deschiderea electrovalvelor de GPL, doar daca motorul este pornit. Astfel, la oprirea accidentala a motorului, fluxul de GPL va fi oprit. In afara de rolul de selectie a combustibilului de alimentare si de protectie contra scurgerilor accidentale de GPL, acesta mai are si rolul de indicator al nivelului de combustibil precum si al combustibilului utilizat la alimentarea motorului.
-
Electrovalva de benzina - are rolul de a opri alimentarea cu benzina a motorului in timpul functionarii cu GPL. In realitate, este permanent inchisa atata timp cat nu este actionata electric. Pentru a evita imobilizarea vehiculului la defectarea componentelor electrice ale sistemului GPL, aceasta electrovalva este prevazuta si cu un levier manual de deschidere, permitandu-se astfel functionarea pe benzina a motorului.
-
Mixer GPL - este dispozitivul care realizeaza dozajul corespunzator de combustibil in aerul aspirat de motor. Un mixer mareste cantitatea de GPL dozata direct proportional cu cantitatea de aer aspirat prin efectul Venturi.
-
Furtunul joasa presiune, robinet debit - transferul combustibilului vaporizat se face prin intermediul unor furtune de cauciuc cu armatura integrata din panza sau cu armatura exterioara metalica. Limitarea fluxului de GPL sub forma de vapori, se face cu ajutorul unui robinet amplasat pe aceste furtune.
-
Reductor-Vaporizatorul are dublul rol de vaporizare a combustibilului prin incalzirea acestuia de la lichidul de racire al motorului si de reducere a presiunii sale aproape de presiunea atmosferica. Combustibilul sub forma de gaz aflat la presiune constanta poate fi dozat mai precis in aerul aspirat de motor pentru realizarea amestecului combustibil. Intotdeauna este de preferat un reductor vaporizator cat mai precis si mai stabil in reglaje indiferent de conditiile de lucru.
|
|
COMPONENTA UNUI SISTEM GPL NON-EURO PENTRU UN MOTOR CU INJECTIE
-
Priza de alimentare, care este o componenta intalnita la orice sistem de alimentare cu GPL, este elementul care permite conectarea la pompa de alimentare cu GPL. Poate sa fie diferita ca forma in functie de standardul conectorului de alimentare pentru care este conceputa, existand adaptoare speciale intre modele. Ca pozitie de amplasare, legal trebuie sa se tina seama de cateva aspecte cum ar fi: amplasarea pe un element rigid al caroseriei , cat mai departe de toba de evacuare a gazelor de esapament, ferita de riscul avarierii in caz de accident.
-
Ansamblul rezervor-multivalva GPL, pe langa rolul de stocare a combustibilului sub presiune, are si un important rol in securitatea sistemului.
Rezervorul GPL este realizat din otel special si rezista la o presiune de minim 30 bar. Aceasta presiune este sigura deoarece multivalva este conceputa sa protejeze ansamblul, prin refularea vaporilor de GPL la depasirea pragului de 27bar.Pe ansamblu, multivalva are integrate:
-
supapa de protectie la suprapresiune - refuleaza in exterior vaporii de GPL la depasirea pragului de 27 bar presiune in rezervor
-
supapa de sens pe alimentare care nu permite refularea combustibilului inspre priza de alimentare
-
robinet manual de sigilare, care poate fi actionat in caz de urgenta sau la efectuarea de operatii de intretinere, cu rol de inchidere permanenta a iesirilor de GPL
-
robinet electromagnetic cu rol de intrerupere a alimentarii cu GPL spre compartimentul motor. Acest robinet este deschis doar in momentul in care motorul functioneaza efectiv pe GPL, blocand scaparile de GPL la oprirea accidentala a motorului, sau la functionarea acestuia pe benzina.
-
supapa de limitare a umplerii la 80% din capacitatea rezervorului, cu rol de pastrare a unui spatiu pe care GPL-ul lichid sa il ocupe in cazul dilatarii sale datorate incalzirii din diverse motive.
-
siguranta fuzibila - cu rol de evacuare controlata in exterior a vaporilor de GPL in cazul unui incendiu. Vaporii eliberati vor intretine incendiul deja existent, dar elimina riscul de explozie al rezervorului GPL.
-
supapa de limitare a debitului - cu rol de blocare a fluxului de GPL la sesizarea depasirii debitului maxim admis (in cazul ruperii conductei de GPL)
-
indicator de nivel optic\electronic - indica nivelul de GPL si totodata il transforma in semnal electric pentru indicatorul de la bord
-
Conductele GPL de inalta presiune - sunt folosite pentru transferul GPL-ului lichid de la rezervorul de GPL la spre compartimentul motor sau de la priza de alimentare cu GPL spre rezervor. Exista mai multe variante de material din care sunt realizate, cel mai des intalnit fiind cuprul invelit in PVC. Conductele de Cu au diametrul exterior standard de 8mm pentru alimentare si 6 mm pentru transferul la compartimentul motor, cu grosimea peretelui de 1mm. Mai exista si variante de genul furtun de cauciuc armat (intalnit la dispozitivul de alimentare) sau tub termoplastic -realizat in straturi din materiale diferite care pe ansamblu confera acestuia o rezistenta sporita la presiune si flexibilitate. Interconectarea etansa se realizeaza cu racorduri speciale din alama, fixarea realizandu-se cu piulite din alama sau fier.
-
Electrovalva GPL are de obicei dublu rol, de inchidere a fluxului de GPL si de filtrare a acestuia. La unele variante de sisteme, pentru reducerea costurilor, electrovalva si filtrul sunt integrate in corpul reductor-vaporizatorului.
-
Comutatorul indicator - In pozitia de functionare pe GPL, acesta comanda deschiderea electrovalvelor de GPL, doar daca motorul este pornit. Astfel, la oprirea accidentala a motorului, fluxul de GPL va fi oprit. In afara de rolul de selectie a combustibilului de alimentare si de protectie contra scurgerilor accidentale de GPL, acesta mai are si rolul de indicator al nivelului de combustibil precum si al combustibilului utilizat la alimentarea motorului. In plus la sistemele cu injectie comutarea pe GPL se realizeaza in functie de un prag de turatie ce se poate regla in comutator.
-
Emulatorul de intrerupere a injectiei de benzina - are rolul de a opri alimentarea cu benzina a motorului in timpul functionarii cu GPL. Acesta poate intrerupe un singur circuit electric in cazul injectiei monopunct de benzina sau dupa caz 2-3-5-6-8 circuite la injectoarele de benzina, in functie de numarul de cilindrii ai motorului. Un emulator normal realizeaza atat deconectare injectoarelor cat si pacalirea sistemelor de injectie de benzina in "emuland" prezenta in continuare a circuitului electric normal, caracteristica de la care le vine si denumirea. Un emulator va reface intotdeauna circuitul normal de injectie de benzina in lipsa comenzii de functionare pe GPL a sistemului. In acest mod, la defectarea electrica a sistemului GPL, motorul va reveni si va functiona normal pe benzina. Este o caracteristica importanta pe care unele montaje cu relee de intrerupere incorect alese nu o respecta, defectarea electronicii sistemului GPL ducand la imobilizarea vehiculului.
-
Mixer GPL - este dispozitivul care realizeaza dozajul corespunzator de combustibil in aerul aspirat de motor. Un mixer mareste cantitatea de GPL dozata direct proportional cu cantitatea de aer aspirat prin efectul Venturi.
-
Furtunul joasa presiune, robinet debit - transferul combustibilului vaporizat se face prin intermediul unor furtune de cauciuc cu armatura integrata din panza sau cu armatura exterioara metalica. Limitarea fluxului de GPL sub forma de vapori, se face cu ajutorul unui robinet amplasat pe aceste furtune.
-
Reductor-Vaporizatorul are dublul rol de vaporizare a combustibilului prin incalzirea acestuia de la lichidul de racire al motorului si de reducere a presiunii sale aproape de presiunea atmosferica. Combustibilul sub forma de gaz aflat la presiune constanta poate fi dozat mai precis in aerul aspirat de motor pentru realizarea amestecului combustibil. Intotdeauna este de preferat un reductor vaporizator cat mai precis si mai stabil in reglaje indiferent de conditiile de lucru.
|