Experti in GPL Auto

Suntem lideri pe plan local la montajul instalatiilor GPL auto.
img

Raspunsuri la intrebari frecvente (FAQ)

In aceasta sectiune, incercam sa punem la dispozitia celor interesati raspunsurile la cele mai intalnite intrebari legate de sistemele de alimentare cu GPL. Pentru alte nelamuriri, puteti sa ne scrieti la adresa de mail din sectiunea CONTACT sau direct, completand formularul intalnit la pagina CERETI OFERTA.

 Intrebare: - Ce este o instalatie GPL auto?
Raspuns: 'Instalatie GPL" este denumirea folosita popular pentru un Sistem de Alimentare Alternativa cu Gaz Petrolifer Lichefiat (GPL) pentru un vehicul. Asa cum se observa din aceasta denumire, este un sistem cu ajutorul caruia motorul unui autovehicul conceput initial sa functioneze alimentat cu benzina, este adaptat sa functioneze si alimentat cu GPL la libera alegere a utilizatorului (ATENTIE ! ori benzina ori GPL -alternativ si nu simultan!).
I: Ce distanta pot parcurge cu un plin de GPL?

R: Comparativ, autonomia pe GPL, este putin mai mica decat cea pe benzina deoarece rezervorul de GPL are capacitatea maxim admisa mai mica decat  (80%) din volumul total al acestuia, insa acesta este suficient deoarece la ora actuala statiile de alimentare cu GPL sunt destul de raspandite.

Spre exemplu, la un consum de 8l/100km, un rezervor de GPL de 48lt GPL lichid capacitate utila  (60 lt volum total) va asigura o autonomie de 600 km pe GPL la care se adauga si autonomia initiala avuta pe benzina. Ar rezulta ca la un vehicul la care s-a montat un astfel de rezervor, care ar avea rezervorul de benzina de 60 lt. - ce ar asigura autonomie de 750 km, am avea o autonomie totala de 1350 km, pe care autovehiculul i-ar putea parcurge fara realimentare.

I: Cu cât creste consumul pe GPL fata de benzina?

R: În conditii corecte de adaptare, consumul creste cu 8 - 12 procente. Atentie!, aceste date sunt valabile doar daca sistemul ales este stabil în reglaje si corect montat si reglat.

I: Se pot monta sisteme de alimentare cu GPL pe motoare diesel? 

R: In Romania nu exista pana in prezent sisteme GPL omologate pentru montarea pe motoare Diesel si in consecinta nu se pot face legal astfel de adaptari. Mai mult decat atat, chiar daca exista unele referiri la montarea unor sisteme pe diverse motoare, la o analiza mai atenta a rezultatelor, se constata ca toate au dus la distrugerea motorului intr-un interval relativ scurt de timp. Exista intr-adevar posibilitatea functionarii cu GPL la motoarele Diesel, dar in primul rand functionarea sistemului nu va mai fi ALTERNATIVA (ori un combustibil ori celalalt) ci DUALA (motorul functioneaza cu un amestec al celor doi combustibili intr-o anumita proportie). Este necesara deasemeni efectuarea anumitor modificari fizice ale componentelor motorului, modificari ce trebuie facute in urma unor studii amanuntite, evident acestea nefiind accesibile unui atelier service. Modificarea la intamplare va duce intotdeauna la distrugerea motorului deoarece orice motor diesel este intotdeauna supus la solicitari mai mari ce sunt amplificate la alimentare cu GPL.
I: Dupa montarea unui sistem de alimentare cu GPL, motorul mai poate functiona pe benzina?
R: Atat din punct de vedere legal, modificarile aduse nu trebuie sa influenteze in nici un fel modul de functionare pe benzina a motorului, acesta trebuie sa poata functiona oricand in conditii normale pe benzina, pastrandu-si caracteristicile de putere, moment motor, consum, autonomie, modalitate de pornire, norme de emisii poluante si nu trebuie sa anuleze sistemul de autodiagnoza al motorului (OBD) - daca acesta exista, nici sa nu produca erori in acest sistem ce ar avea ca rezultat aprinderea martorului de defectiune a motorului.
I: Motorul care functioneaza pe GPL se defecteaza mai repede?

R: În mod normal functionarea pe GPL prelungeste viata motorului prin pastrarea calitatilor de ungere a uleiului pe toata durata de utilizare, practic uleiul nu se mai degradeaza prin amestecarea cu combustibi partial ars.

Exista însa si cazuri in care s-a scurtat viata motorului dupa un montaj defectuos.

     In particular putem spune ca exista riscul ca un motor sa se strice la montarea unui sistem GPL:

  • Prin defectarea unor componente ale motorului la efectuarea montajului
  • Prin defectarea sistemului de evacuare la anumite motoare nerecomandate a fi montate cu GPL
  • Prin supraincalzirea motorului datorita amestecului prea sarac la rularea pe GPL
  • Alegerea defectuasa a unui sistem GPL din lipsa de experienta, la care se adauga graba ce duce la un montaj defectuos si fara a tine cont de recomandarile producatorilor de sisteme GPL care ofera informatii si recomandari pentru anumite modele de vehicule care necesita prudenta. Spre exemplu toate atelierele cunosc ca nu este recomandata utilizarea unui sistem GPL clasic pe motorul intalnit la Dacia SupeRNova sau Dacia Solenza, chiar daca acesta este EURO2 deoarece exista un mare risc de aparitie a rateurilor in admisie cu distrugerea acesteia. Probabil de la aceste motoare s-a generalizat teama ca admisia de plastic se poate sparge in cazul sistemelor clasice, majoritatea montatorilor fara experienta alegand intotdeauna un sistem secvential scump cand motorul are admisia din plastic. Acest gen de montaj precum si erorile aparute din lipsa de profesionalism a personalului se observa destul de repede deoarece efectul este imediat (motorul nu mai porneste sau se defecteaza în scurt timp).
  • Reglaj defectuos fara verificarea bunei functionari a sistemului si pe traseu. Un amestec incorect poate duce la "zapacirea" sistemului de injectie cu benzina a motorului daca acesta este prevazut cu un sistem de reducere a emisiilor poluante. In cazul unui reglaj in care se intentioneaza reducerea consumului prin limitarea debitului de GPL la sarcina maxima apare arderea intarziata ce duce la supraincalzirea cilindrilor si a supapelor de evacuare.
  • Motorul este cunoscut ca sensibil la functionarea pe GPL, existand riscul de a se defecta in timp, astfel de motoare fiind trecute intr-o baza de date de catre producatorii care au experienta si au efectuat studii pe motoarele respective.

 

I: Arderea in motor pe GPL este mai "uscata" fata de benzina?

R: Din punct de vedere al starii de agregare in care se afla un combustibil dupa ce a patruns in admisia unui motor, se poate spune ca acesta este sub stare de vapori indiferent de starea sa initiala, iar scopul sistemului de alimentare este chiar sa vaporizeze cat mai bine combustibilul pentru a se realiza un amestec cat mai omogen aer-vapori de combustibil.

Pentru cei ce considera ca in mod normal benzina se afla sub forma de lichid in cilindrii motorului, "unge" segmentii si ca abia dupa ce se declanseaza aprinderea, se vaporizeaza treptat, se amesteca cu oxigenul si apoi arde, se recomanda studiul unor carti de specialitate. Probabil aceasta idee, de lipsa a ungerii, a pornit de la motoarele in doi timpi care functioneaza cu un amestec combustibil-ulei. In realitate chiar si la aceste motoare, tocmai faptul ca benzina se evapora mai usor din acest amestec permitand uleiului sa se depuna pe elementele mobile din carter, ajuta la ungerea mecanismului motor.

 In plus, dovada ca un motor nu functioneaza corect cand combustibilul nu se vaporizeaza in totalitate este existenta clapetei de soc la motoarele cu carburator. Aceasta are rolul de a suplimenta benzina admisa in motor tocmai pentru a crea posibilitatea producerii a mai multi vapori de combustibil. Din acest punct de vedere se poate spune ca GPL-ul ofera avantajul vaporizarii la temperaturi joase fara a fi necesara imbogatirea amestecului. Totodata din acelasi motiv nu va exista riscul de "umezire" si "afumare" a bujiilor la functionarea pe GPL, arderea GPL-ului nu produce funingine indiferent de proportia de amestec.