Experti in GPL Auto

Suntem lideri pe plan local la montajul instalatiilor GPL auto.
img

Recomandari si Sfaturi Utile

Asa cum am mentionat, prin continutul acestui site, dorim sa venim atat in ajutorul celor care doresc sa achizitioneze un sistem GPL  nou, cat si a celor care poseda un vehicul dotat cu sistem GPL sau intentioneaza sa cumpere un vehicul dotat cu un astfel de sistem.

Pentru alegerea unui sistem GPL:
       Va recomandam sa consultati cu atentie informatiile pe care le puteti gasi despre sistemul ales, din cat mai multe surse. Un anumit sistem GPL nu este neaparat "cel mai bun" pentru autovehiculul dumneavoastra chiar daca a fost montat pe acelasi vehicul OEM (inainte de vanzarea sa) in primul rand si datorita faptului ca elementele componente pot fi total diferite, in Romania fiind suficient ca REDUCTOR-VAPORIZATORUL sa aiba o anumita marca comerciala pentru ca intreg sistemul sa se poata comercializa sub acelasi nume, indiferent de originea celorlalte componente.

         Nu va repeziti sa alegeti neaparat cel mai scump sistem, cum de altfel exista tendinta actuala de a se monta un sistem secvential (cu injectoare GPL) pe orice motor cu injectie multipunct de benzina. Spre exemplu nu este posibila efectuarea corecta a unei calibrari (sau autocalibrari) initiale a sistemului GPL daca vehiculul nu este dotat cu sonda lambda sau aceasta nu este functionala. Acest fapt se explica prin necesitatea existentei unei reactii din partea injectiei de benzina la detectarea unui amestec aer combustibil saracit sau prea bogat in momentul calibrarii. Fara prezenta unei informatii de la sonda de oxigen exista riscul ca amestecul sa fie imbogatit din ce in ce mai mult in momentul sesizarii lipsei de putere a motorului, desi in realitate acesta este deja inecat cu combustibil.

Deasemeni motoarele cu injectie de benzina FULL-GRUP sau SEMI-SECVENTIALA pot crea probleme deoarece injectoarele lor au un debit de benzina ridicat si implicit timpii de benzina sunt foarte scurti (avem 4 sau 2 injectii simultane intr-un ciclu motor complet fata de doar una la injectia secventiala). In astfel de cazuri injectoarele GPL mai putin rapide care pierd de 2 sau 4 ori timpul de deschidere nu vor injecta combustibil suficient la sarcina mare sau vor fi lipsite de precizie la sarcini mici. Pe scurt, motorul va merge neregulat la mers in gol sau va functiona cu amestec sarac in sarcina mare. In primul caz motorul risca sa se opreasca iar in cel de-al doilea in afara performantelor dinamice de accelerare, este posibil ca sistemul de evacuare sa se distruga datorita temperaturilor mari aparute (supape evacuare, catalizator).

Unele sisteme alese gresit ar fi sistemele secventiale montate pe motoare Daewoo NON-EURO .... EURO2 dar si sisteme clasice cu mixer pe Dacia Supernova sau Solenza. Deasemeni motoarele Ford cu galerie de admisie din plastic si bobina de aprindere au unele incompatibilitati cu sistemele clasice cu mixer (risc de rateuri in admisie).

In concluzie, inainte de a ajunge la un service pentru montaj ar fi indicat sa va asigurati ca exista unele montaje pe acelasi tip de motor (relatari de pe forumuri, anunturi de vanzare vehicule echipate cu GPL, etc .) si ca nu au fost reclamate probleme identice in mai multe cazuri. Alegeti tipul de sistem care nu are prea multe reclamatii si nu a generat probleme.

Pentru cumpararea unui vehicul SH cu sistem GPL inmatriculat in Romania
     Foarte multi cumparatori au tendinta de a cumpara un autoturism deja echipat cu un sistem GPL, pentru a nu mai face cheltuieli suplimentare ulterioare prin achizitionarea unui sistem GPL nou, posibil mai scump.

In acest caz este recomandat sa se verifice ca sistemul GPL este unul omologat si este inscris in Cartea de Indentitate a Vehiculului. Se poate verifica daca marca vaporizatorului corespunde cu marca sistemului omologat in C.I.V. si deasemeni daca datele rezervorului GPL corespund. Se recomanda evitarea unor rezervoare cu vechime de peste 10 ani deoarece acestea trebuiesc schimbate. Orice neconformitate nu permite inscrierea in C.I.V. a noului proprietar pana la remedierea acesteia.

Se mai recomanda si efectuarea unei probe de mers in care sa se testeze functionarea motorului atat pe benzina cat si pe GPL. Verificati de asemeni si daca la actionarea comutatorului se face schimbarea intre cei doi combustibili. Dupa cum se poate intelege si din denumire, absolut orice "sistem de alimentare alternativa cu GPL" permite alegerea combustibilului cu care motorul functioneaza. Astfel veti fi sigur ca ulterior sistemul GPL va va fi de folos si nu va fi un generator de probleme. Cartea de garantie a sistemului cu vizele reviziilor periodice s-ar putea dovedi utila.

Daca sistemul GPL nu este trecut in C.I.V. si nici nu exista acte de provenienta a acestuia, este recomandat sa se evite achizitionarea acestuia, deoarece in majoritatea cazurilor nu va fi posibila inscrierea vehiculului fara inlaturarea tuturor componentelor sistemului GPL neomologat.

Pentru un vehicul dotat cu sistem GPL inmatriculat in alte state:
     In prezent, foarte multe vehicule sunt achizitionate din alte state. Daca vehicului ales poseda un sistem de alimentare alternativa cu un alt combustibil, asigurati-va in primul rand ca acesta NU functioneaza cu CNG (Gaze Naturale Comprimate - Gaz metan), deoarece pana in prezent, in Romania nu exista posibilitatea realimentarii cu acest combustibil. Spre exemplu, ar fi de evitat Opel Zafira CNG, deoarece montajul realizat OEM face foarta dificila demontarea componentelor sistemului iar rezervorul de benzina este foarte mic. Aceasta inseamna ca in Romania vehiculul va avea o autonomie redusa, deoarece nu aveti posibilitatea de realimentare cu CNG, sistemul fiind inutil, iar rezervorul de benzina este foarte mic. In acest caz ar fi de preferat varianta doar pe benzina, deoarece cel putin aceasta are un rezervor de benzina normal si se poate adapta ulterior pe GPL.

     Totodata la vehiculele echipate cu GPL, este necesar ca sistemul sa fie omologat si inscris in actele de provenineta a vehiculului. Este valabila deasemeni regula vechimii rezervorului.

     In plus ar fi bine sa va asigurati ca sistemul este unul care este omologat si in Romania pentru a avea posibilitatea intretinerii si repararii acestuia. Daca vehiculul are o priza de alimentare diferita de cea din Romania, ar fi bine sa va achizitionati un adaptor pentru a putea alimenta pe parcurs. La inmatricularea vehiculului in Romania, asigurati-va ca in C.I.V. este trecut corect si sistemul de alimentare cu GPL, deoarece ulterior sistemul nu va mai putea fi omologat.

Pentru revizii:
     La sistemele noi achizitionate, este recomadata respectarea intervalelor de efectuare a reviziilor de intretine a sistemului atat in perioada de garantie a acestuia cat si ulterior, pe toata durata de utilizare a acestuia. De obicei, la sistemele clasice exista un singur filtru ce trebuie inlocuit si in plus, acolo unde este posibil, se efectueaza purjarea impuritatilor din reductor-vaporizator. La sistemele GPL prevazute cu injectoare, apare in plus un filtru pentru faza gazoasa care protejeaza injectoarele de GPL. In functie de tipul injectoarelor, acest filtru ar trebui sa indeplineasca un anumit standard de filtrare, in general de cativa microni. Exista mai multe materiale care se pot folosi la confectionarea elementului filtrant, singure sau in combinatie: hartie, pasla, bumbac, poliester, ceramica etc... Alegeti intotdeauna filtrele care sa corespunda standardelor de calitate recomandate de producatorul sistemului.

     La achizitionarea unui vehicul SH deja echipat cu un sistem GPL, pe langa schimbarea consumabilelor motorului (filtru de aer, ulei + filtru ulei, distributie), se recomanda si efectuarea unei revizii a sistemului GPL.

     La efectuarea unei revizii a unui sistem GPL echipat cu unitate centrala de comanda programabila, este de evitat conectare cu PC-ul la aceasta, atata timp cat totul functioneaza corect. Daca este necesara o astfel de conectare (in cazul in care exista anumite probleme, doriti anumite modificari, trebuie resetat cronometrul de efectuare a reviziei), insistati ca mai intai sa vi se salveze calibrarea initiala, pentru a putea cere revenirea la aceasta daca nu sunteti multumiti de noua calibrare.

Intretinerea vehiculului echipat cu GPL:
    In utilizare, pe langa intretinerea normala, a motorului, se recomanda mentinerea in buna stare a sistemului de aprindere (bujii, fise, bobina de inductie) pentru a avita riscul aparitiei de rateuri de combustie, care in unele cazuti pot avaria motorul. Alegeti consumabile normale, nu va lasati influentati de reclamele la "uleiurile speciale pentru GPL" aditivi de combustibili, modificari speciale ale motorului, bujii speciale pentru GPL , etc. Incercati sa folositi componente obisnuite de aceiasi marca, recomandate si la functionarea pe benzina. Intr-adevar, daca aveti posibilitatea de a alege in cazul bujiilor, alegeti unele cu distanta mai mica intre electrozi, fapt ce ajuta la functionarea pe GPL.

     Acolo unde este cazul, verificati mai des jocul termic al supapelor, eventual in cazul unor motoare mai sensibile se poate utiliza un sistem suplimentar de protectie a supapelor tip valve - saver.

     La aparitia oricarei suspiciuni in privinta etanseitatii sistemului GPL, sigilati robinetul manual de pe rezervor, si doar in cazul in care mirosul de GPL dispare, va puteti deplasa cu vehiculul ruland pe benzina la un service GPL, pentru remedierea problemei aparute. Este recomandata verificare periodica si a sistemului de alimentare cu benzina a vehiculului, deoarece aparitia scurgerilor de benzina se poate dovedi mult mai periculoasa decat a celor de GPL.

    Pentru protectia sistemului de alimentare cu benzina, pastrati intotdeauna o cantitate suficienta de benzina in rezervor.